Antiikki ja taide 4/2014

DSC_0002

Uusimmassa Antiikki ja taide – lehdessä on hieno juttu Antiikkiliike Wanhasta Eliaksesta:

”Turun vanhin antiikkiliike Wanha Elias tekee kauppaa modernilla otteella
MERIANTIIKIN AARREAITTA
Turkulaisen Antti Eliaksen osaavissa käsissä Wanhasta Eliaksesta on kasvanut keräilijöiden ja sisustajien luottoliike. Monipuolisesti antiikkia myyvä liike sopeutuu ajan muutoksiin. Meriaiheisia tavaroita on tarjolla hyvin.
Heinäkuisen Turun kaduilla paahtaa helle. Ydinkeskustan kupeessa sijaitsevan Antiikkiliike Wanhan Eliaksen oven päällä kilahtaa kello. Sisällä eteen aukeaa kaunis tavarapaljous: katosta roikkuvat värikkäät valaisimet ja toinen toistaan kiehtovimpia esineitä notkuvat hyllyt. Kapeassa hyllyvälissä vastaan tulee nuori pariskunta. Tiskin takaa apua tarjoaa liikkeen omistaja Antti Kulmala.
Perinteikkyyttä ajan keinoin
Parikymppisenä Antti Kulmala perusti Antiikkiliike Wanhan Eliaksen. Vuonna 1998 perustettu liike on nykyisellään Turun vanhin. Nettikauppaan keskittyvä antiikkiliike on kuudentoista vuotensa aikana vakiinnuttanut paikkansa sisustajien ja keräilijöiden keskuudessa. Useiden liikkeiden sulkiessa ovensa Kulmala on tänä vuonna avannut Turkuun kolmannen liikkeen, Haarakonttorin.
Liikkeistä ensimmäinen sijaitsee Turun keskustassa Eerikinkadulla.
-Vaikka liikkeita on kolme, pääosin kauppa on siirtynyt verkkoon. Vaikka esineitä tullaan usein vielä ostamaan liikkeestä, kaupanteko on usein jo alkanut netissä.
Kätevää hintavertailua
Kaikki liikkeessä myynnissä olevat esineet löytyvät myös Wanhan Eliaksen nettisuvuilta.
-Ihmiset lähtevät nykyisin harvemmin koluamaan liikkeitä. Esineitä etsitään verkosta, siellä hintojen ja saatavuuden vertailu on helppoa ja säästää aikaa.
-Kulmala myöntää, että tuotteiden kuvaaminen ja päivittäminen nettisivuille vie paljon aikaa, mutta koska nykyisin suurin osa kaupasta tapahtuu verkossa, siihen kannattaa panostaa.
Nuorena antiikin pariin
Antiikkiliikkeen perustaminen ei ole se tavallisin parikymppisten liikeidea.
Antti Kulmala entisöi esineet yrityksen alkuaikoina itse, nykyisin työ on ulkoistettu turkulaiselle yritykselle.
-Tulen itse yrittäjäperheestä, joten oman yrityksen perustaminen oli itsestään selvää jo nuorena. Antiikista innostuttuamme oli suunta selvä.
Oman harrastuksen kautta ammatiksi tulleesta antiikista on nykyisin tullut arkipäivää.
-Nykyisin tavallisesta tavarasta ja kestosuosikeista ei erityisemmin jaksa enää innostua.
-Ennennäkemättömien tavaroiden kohtaaminen kiehtoo yhä. Löytämisen riemu ja uusiin asioihin tutustuminen kiehtoo tässä työssä eniten. Sellaisia tavaroita kulkeutuu yhä silloin tällöin mukana myös kotiin.
Useat vahvuusalat tuovat turvaa
Wanha Elias tarjoaa antiikkia joka lähtöön, erityisen laajan meriaiheisen antiikin lisäksi muihin suuntiin ei ole erikoistuttu.
-Myymme suomalaista antiikkia laidasta laitaan. Tavaraa löytyy kaikenlaisesta antiikista designiin ja taiteeseen.
-Vahvuusaloja on hyvä olla monia, vahva erikoistuminen ei Suomessa houkuttele.
-Tämä on pieni maa, jolla on lyhyt ja suhteellisen köyhä historia. Arvokasta tavaraa ei ole tehty paljon, sillä markkinat ovat olleet olemattomat, Kulmala kertoo.
Kaikki Wanhan Eliaksen myymät esineet hankitaan kotimaan markkinoilta.
-Ainakin omien kokemuksien mukaan ulkomaalaisille esineet ei ole täällä kysyntää. Esimerkiksi koristeelliset tai vahvasti tyylitellyt eteläeurooppalaiset huonekalut ovat liikaa suomalaiseen makuun.
-Täällä pidetään yksinkertaisesta ja kevyestä tyylistä, kuten talonpoikaisista tai kustavilaisista esineistä ja huonekaluista.
Asiakaskunta kuten tarjonta
Kuten liikkeessä myytävää antiikkia, on asiakkaitakin kaikenlaisia.
-Kesäaikaan liikkeen ovi käy talveen verrattuna tiuhaan. Turistit kiertelevät katselemassa ja lomalaisilla on enemmän aikaa löytöjen tekemiseen.
-Ympärivuotinen asiakaskuntamme koostuu kaikenlaisista antiikin harrastajista.
-Perinteisten keräilijöiden lisäksi suuri osa asiakkaista on antiikilla sisustavia ihmisiä. Teemme yhteistyötä ammattisisustajien kanssa, mutta enenevissä määrin myös tavalliset ihmiset uskaltavat ottaa erikoisempia esineitä osaksi kodin sisustusta.
-Laaja meriaiheisen antiikin tarjonta on tuonut asiakkaiksi paljon siihen suuntautuneita keräilijöitä. Sen lisäksi esimerkiksi militaria on pysyvä kiinnostuksen kohde, niin kotimaassa kuin naapurissa Venäjälläkin.
-Keräilijät ovat nykyisin valveutuneita. Keräiltävään suuntaukseen tai aihealueeseen on perehdytty tarkasti ja esineiden hyvään laatuun ja harvinaisuuteen kiinnitetään paljon huomiota.
-On mukavaa tehdä kauppaa asiantuntevan asiakaskunnan kanssa.
Käytön jälki kiinnostaa
Kotiaan antiikilla sisustavat ihmiset ovat kasvava asiakaskunta antiikkikaupassa.
-Esimerkiksi muuten pelkistetyn sisustuksen elävöittämiseen haetaan erikoista valaisinta tai rouheaa, alkuperäiskunnossa olevaa arkkua.
Kulmalasta on hauska nähdä kuinka nuorempi sukupolvi suhtautuu antiikkiin rennosti. Vanhoja esineitä ostetaan käyttöön, persoonallista käyttötavaraa ja huonekaluja osaksi elämää.
-Sisustukseen haetaan yksittäisillä antiikkiesineillä persoonallisempaa otetta. Huonekaluissa saa olla väriä ja ajan patina on vain plussaa.
-Omaan makuun luotetaan, eikä yleisiä normeja seurata enää tarkasti.
Kulmalaa itseään innoittavat eniten erikoiset esineet. Parasta on jos esine herättää iloisen reaktion asiakkaassa. Esimerkiksi englantilaiset nyrkkeilyhanskat (kuvassa) ovat kirvoittaneet huudahduksia ja hymyjä asiakkaitten huulille.
-Harvinaisemmin säilyneet käyttöesineet, kuten vanhat lentäjien ja urheilijoiden varusteet ovat juuri näitä esineitä. Niissä näkyvät kovan kulutuksen jäljet, joita mielestäni ei kuulukaan entisöidä tai korjailla. Aika saa näkyä, Kulmala vakuuttaa.
Alati muuttuva antiikkikauppa
Turku tunnettiin pitkään antiikkiliikkeiden kaupunkina, hiljattain lukuisat liikkeet ovat sulkeneet ovensa.
-Tämä ja viime vuosi on todella niittänyt alan yrittäjiä. Heikko taloudellinen tilanne ja luonnollinen eläköityminen ovat hiljentäneet markkinoita.
Antiikkikaupan tulevaisuus näyttää kuitenkin valoisalta.
-Antiikki kiinnostaa aina. Toisten kyllästyessä joku toinen samalla innostuu harrastamaan. Kuten kaikessa yrittämisessä, myös tällä alalla tapahtuu aaltoliikettä.
Trendit niin ikään muovaavat kysyntää.
-Kristallipallo tulisi välillä tarpeeseen suosion ennakoinnissa. Jokin esine saattaa yhtäkkiä nousta hittituotteeksi: hinta nousee pilviin ja kysyntä kasvaa tarjonnan ohi. Esimerkiksi vuosia kestänyt Arabian kannu -villitys on hiljalleen laantunut ja hinnat tulleet alas. Näitä asioita on mahdotonta ennakoida, Kulmala sanoo ja jatkaa:
-Onni kuitenkin on, että toisin kuin monen muun kaupan puolella, ei täällä hyllyillä ole yhtään pilaantuvaa tavaraa. Paranevat vain mitä pitempään ovat hyllyssä, Kulmala nauraa.”

Teksti ja kuvat: Heta Okkonen, Antiikki ja taideDSC_0003

DSC_0001

Osta tänään, ihastu iäksi – Iittala