Palanen merenkulun historiaa…

Antiikkiliike Wanhan Eliaksen valikoimista löytyy varsinaisia helmiä! Näistä tuoreimpana tulokkaana ehdottoman mielenkiintoiset mastot. Kyseiset mastot ovat peräisin laivasta, jolle on historiaa kertynyt kerrakseen. Jo pelkkää nimihistoriaa laivalla on vaikka muille jakaa: S/S Halland, S/S Bore II, S/S Seagull, S/S Aura, S/S Aura II.

Laivan vaiheita pähkinänkuoressa:

S/S Halland rakennettiin vuonna 1884, Lindholmens Werkstad, Göteborg – tilaaja Hallands Ångbåts AB, Halmstad, Ruotsi. Alus oli Ruotsin kauppalaivaston ensimmäinen laiva varustettuna sähkövaloilla. Marraskuussa 1920 laiva siirtyi Boren omistukseen ja säilytti nimen Halland. Alus oli 1928 peruskorjattavana Finnbodan telakalla Tukholmassa, jonka jälkeen se sai uuden nimen Bore II. Alus asetettiin matkustajaliikenteeseen välille Helsinki-Tukholma. Aluksella oli 61 hyttimatkustajapaikkaa.

Alus joutui 1929 telakalle Crichton-Vulcanin Turun telakalle, mistä palattuaan 1930 siirtyi Boren omistajan ja johtajan Hans von Rettigin omistukseen, joka rakennutti siitä loistojahdin itselleen ja nimesi sen Seagull:iksi.

Vuonna 1936 alus lahjoitettiin Tasavallan presidentille Svinhufvudille huvialukseksi (koska Rettig oli rakennuttanut itselleen uuden Seagullin) ja sai nimen Aura. Ja taas vuonna 1939 alus luovutettiin Suomen Merivoimien käyttöön saattoalukseksi, aseistettiin kevyesti, ja nimeksi tuli Aura II.  Aura II upposi 13.01.1940 ollessaan suojaamassa saattuetta. Laivan syvyyspommi räjähti heittimeensä, kun alus oli jahtaamassa neuvostoliittolaista sukellusvenettä. Laiva upposi viidessä minuutissa, 26 miehistön jäsentä menehtyi ja vain 15 selvisi hengissä.

Maalaus s/s Halland, maalaus Håkan Sjöström

Kaikki lehtitarjoukset tästä!